rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Yang dihormati...

( ctrl + left clik =new tab)
Klik tajuk entri untuk komen/gambar&video penuh.
Link bewarna biru dalam setiap entri adalah kredit kpd pemilik /artikel terdahulu.
Receive ayampenyek's blog update trough Facebook
Jika tiada entri baharu..kebiasaannya ade dikongsi di FB
Jika ada video yg tdk lagi boleh dimainkan.. sila komen utk alert kpd kami..

Lenturan LCD yang memukau

Pada tarikh 24 Mei 2007 di Simposium Antarabangsa 2007 SID.Sony telah menawarkan paparan dari televisyen masa depan, layar nipis dilipat sehingga membolehkannya tertanam di dalam pakaian.Berwarna, 0.3mm tebal dan boleh dilipat disaat ianya memainkan video, ditunjukkan oleh penyelidik sebelum persidangan di California, Amerika Syarikat. Dalam video 27 saat, seorang pekerja makmal dengan sarung tangan putih menunjukkan demonstrasi penggunaan dengan memanipulasi 6cm (2.5 inci) paparan ketika itu menunjukkan gambar stuntman basikal, tasik dan ikan. Pada satu titik paparan menggulung ke dalam tabung sementara gambar di skrin masih terus berterusan dimainkan.Sony menyatakan belum diketahui lagi apa yang akan dihasilkan dari teknologi ini, lima tahun untuk proses pembangunan, sony memberi isyarat berbagai barangan peribadi yang boleh menggabungkan paparan akan berganda.
 
"Di masa depan, ianya mungkin dililit di tiang lampu atau pergelangan tangan seseorang, bahkan digunakan sebagai pakaian," kata wakil syarikat Sony. "Mungkin boleh dipasang seperti wallpaper."
Carl Gressum, penganalisis Ovum, menyatakan ianya berpotensi digunakan untuk membuat helaian kertas yang boleh disimpan di saku atau dompet yang akan memaparkan berita dan maklumat lain yang relevan dengan lokasi yang pemilik.
 

"Prototaip ini, berkemungkinan untuk turun harga," kata Mr Gressum. "Teknologi ini tidak diragui mahal, dan ketika anda melihat pasaran yang besar, di mana panel fleksibel ( fleksibel screen) dapat dijual dengan kos pengeluaran yang membenarkan mereka, maka penyelidik akan berusaha mengembangkan mereka hanya untuk kepentingan itu." Paparan, yang juga menunjukkan 'Society for Information Display' simposium minggu ini, dengan menggunakan teknologi yang dikenali 'Diod pemancar cahaya organik' ( organic light-emitting diode') (OLED), yang berbeza daripada dua teknologi paparan yang dominan - kristal cecair (LCD) dan plasma, baik yang diperbuat dari kaca.

Sony 'e-reader' sedia ada, yang merupakan peranti berbentuk tablet berukuran novel, mempunyai paparan yang tetap."Untuk didatangkan dengan layar yang fleksibel dgn kualiti gambar yang inovatif adalah mustahil," kata Tatsuo Mori, profesor di Universiti Nagoya Jabatan Teknik Elektro dan Ilmu Komputer,. "Kini anda boleh menjatuhkannya, tidak akan patah kerana itu senipis helaian kertas." 

Satu masalah dengan display OLED, yang merupakan matriks polimer ditutupi dengan sebatian organik, adalah bahawa mereka tidak boleh memancarkan cahaya biru selama mana dua warna lainnya - merah dan hijau." Ketikat ini, anda hanya dapat melihat 5.000 jam cahaya biru dari paparan OLED sebelum pudar, berbanding 25.000 sampai 30.000 jam yang merupakan standard untuk televisyen," kata Paul O'Donovan, seorang penganalisis di Gartner,Sony telah menunjukkan televisyen OLED dengan layar hanya 3mm pada titik paling nipis, namun produk belum dikeluarkan. 

Syarikat lain, termasuk Philips dan Seiko,sedang berusaha pada teknologi paparan skrin yang fleksibel, dan Plastic Logic, sebuah syarikat yang berpusat di Cambridge, merancang untuk membawa "e-reader" awal tahun depan, mungkin di dalam format dompet-jenis kulit.Peranti Plastic Logic, bagaimanapun, yang menggunakan teknologi yang disebut "e-ink ', belum mempunyai potensi untuk memainkan video. 



Paparan OLED penuh warna dibina di atas transistor filem nipis organik (TFT) teknologi. Berwarna 2.5-inch prototaip menyokong 16,8 juta warna pada resolusi 120 x 160 pixel, adalah 0,3 mm dan berat 1,5 gram. 



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...