rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Yang dihormati...

( ctrl + left clik =new tab)
Klik tajuk entri untuk komen/gambar&video penuh.
Link bewarna biru dalam setiap entri adalah kredit kpd pemilik /artikel terdahulu.
Receive ayampenyek's blog update trough Facebook
Jika tiada entri baharu..kebiasaannya ade dikongsi di FB
Jika ada video yg tdk lagi boleh dimainkan.. sila komen utk alert kpd kami..

siapakah hosni mubarak?

Muhammad Hosni Sayid Sayid Ibrahim Mubarak lahir 4 mei 1928 merupakan Presiden Mesir ke4 sejak 1981. Mubarak dilahirkan di Kafr-El-Meselha, pentadbiran Gabenor Monufiyah Mesir. Apabila tamat sekolah tinggi, beliau menyertai Akademi Militeri Mesir, di mana beliau menerima Darjah Sarjana Muda dalam Sains Ketenteraan pada 1949. Pada 1950, beliau menyertai Akademi Tentera Udara Mesir, akhirnya mendapat Sarjana Muda Sains Penerbangan, dan ditugaskan dalam skuadron pengebom. Kemudian beliau diterima masuk ke sekolah latihan juruterbang Kean, Moscow. Selepas menyempurnakan latihannya, Mubarak menjadi pegawai Tentera Udara Mesir berkhidmat sebagai juruterbang dan naik pangkat menjadi panglima markas. Dia mengagungkankan dirinya sebagai korban yang besar Mesir dan terlepas dari apa yang diterjadi di Kaherah sejak tarikh 25 Januari 2011. Husni Mubarak usianya 83 tahun kini adalah lelaki yang memerintah negara selama 30 tahun lamanya, masih dgn pendiriannya tidak akn meninggalkan Mesir tanpa pertempuran. Hosni menuju ke televisyen nasional untuk memberitahu rakyat mesir dan dunia - hidupnya adalah utk negaranya. Malah masih banyak yang memujinya, dengan memenangi perang yang mengubah jalannya hubungan Israel Arab pada bulan Oktober 1973, ketika dia menjadi Ketua angkatan tentera udara, di bawah presiden Anwar Sadat. Kemenangan ke atas Israel terus menjulang nama Mubarak. Sadat, yang meninggalkan dekad permusuhan dengan barat dan Israel, melantik Mubarak Naib Presidennya pada tahun 1975. Dan 6 tahun kemudian, ketika Sadat dibunuh oleh kumpulan Arab sayap kanan ketika angkatan tenteranya tdk muncul di depan mata dunia, Mubarak mengambil alih tempat tersebut. Hosni Mubarak menjadi Presiden Republik Arab Mesir dan Pengerusi Parti Demokratik Kebangsaan (NDP) tahun 1981.Mubarak Presiden Republik Mesir paling lama, ketika pemerintahannya akan menghapuskan mana2 sekutu yg tdk sealiran dgn pendiriannya.

Mesir menyertai Perang Teluk 1991.Tentera berjalan kaki Mesir mendarat di Arab Saudi untuk mengusir tentera Iraq dari negara Kuwait.Kerajaan Kuwait membayar $500,000 bagi setiap tentera Mesir yang berjaya mengusir tentera Iraq dari Kuwait. Presiden Mesir tanpa ragu memihak kepada Amerika Syarikat untuk mengusir penjajah Kuwait itu.atas jasa Mesir itu, Eropah melupuskan hutang Mesir sebanyak $20 bilion.

Pada 2003,Presiden Mubarak mahu dunia menyelesaikan israel- Palestinterlebih dahulu sebelum menyerang Iraq. Presiden Mubarak tidak menyokong AS keluar segera dari Iraq. Peranan Mubarak dlm israel- Palestin dilihat samar, ada yg mengatakan dia adalah org tengah tetapi ada juga yg mengatakan dia mengunakan keprcayaan itu utk bersekongkol dgn israel demi menjaga kepentingan peribadi. Kini hari ini bukanlah lagi harinya, ketika beliau mengambil alih,Mubarak dilihat oleh rkyat Mesir, sebagai Tengah besar Timur Sejarawan Peter Mansfield mengatakan dia, jujur , telus, seorang yg tdk berinspirasi dikreditkan sbg menukar kekayaan Mesir dengan perdamaian dengan Israel. Tapi seperti tahun-tahun berlalu, Mubarak menjadi lebih suka menyendiri, berhati-hati dgn koreografi penampilan awam, melangkah ke depan dasar pintu terbuka Sadat yang membuka jalan bagi kapitalisme kroni, melaksanakan undang-undang represif yang menyekat aktiviti politik dan mengekang kebebasan berekspresi dengan kuku besi. Semua ini menjadi lebih buruk ketika sebelum pemilihan presiden pertama pada tahun 2005, Umum mempercayai telah dicurangi oleh Mubarak untuk memastikannya menetap di pejabat, Dia melantik putranya Gamaal sebagai Setiausaha Agung berkuasa Parti Demokratik Nasional atau NDP. Langkah itu meyakinkan banyak pihak keengganan Mubarak untuk melepaskan kuasa. Dengan pindaan perlembagaan yang membolehkan orang lain berdiri melawannya, untuk pertama kalinya Ikhwanul Muslimin - yang mengandungi pangkalan kader yang luas di Mesir - berjaya mengumpulkan beberapa kerusi. Demonstrasi anti-kerajaan mendapat kekuatan pada tahun 2004 dan 2005, dipimpin oleh gerakan pro-reformasi 'kifaya', dan Ikhwanul Muslimin. Dengan berkembangnya kebimbangan penyebaran radikal, Islam militan di timur tengah, Mubarak menggunakan pengaruh politik mereka tumbuh sebagai alat untuk memberitahu sekutu-sekutunya di Barat saja apa yang boleh terjadi jika dia dipaksa untuk meninggalkan. Media Barat terlalu cepat untuk membuat perbandingan dengan mengaitkan menggulingkan Shah Iran dan revolusi Islam yang diikuti di Iran yang memelihara ketakutan ini, walaupun demonstrasi berkeras tidak ada yang sama antara Iran dan Mesir dan dunia telah berubah antara 1979 dan 2011. Kebimbangan Amerika dari kerajaan kemungkinan radikal yang berjaya mengatasi Mubarak, Washington tertangkap antara sokongan atas cita-cita demokrasi yang biasa Mesir saat ini berjuang untuk, dan ketakutan dari apa yang boleh terjadi di kelompok-kelompok acara agama seperti Ikhwanul Muslimin memenangi pemilihan. Dalam sebuah wawancara untuk berita ABC, Mubarak mengatakan jika dia meninggalkan sekarang, negara itu akan tenggelam ke dalam kekacauan. Untuk 83 tahun,baik hatinya hanya sekali, tapi sekarang penguasa zalim ini menanti saat perhitungannya. Saat ia menggali tumit dalam melawan apa yang menjadi revolusi rakyat, dia juga mungkin membuat kesalahan dengan mengubah cara sejarah akan menghakimi dia di masa depan. Video di dunia sana...



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...