rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Yang dihormati...

( ctrl + left clik =new tab)
Klik tajuk entri untuk komen/gambar&video penuh.
Link bewarna biru dalam setiap entri adalah kredit kpd pemilik /artikel terdahulu.
Receive ayampenyek's blog update trough Facebook
Jika tiada entri baharu..kebiasaannya ade dikongsi di FB
Jika ada video yg tdk lagi boleh dimainkan.. sila komen utk alert kpd kami..

30 Perkara Mengenai Palestin & Israel

Tahukah Anda? Apakah yang terjadi antara Palestin & Israel? Tahukah anda ada sesuatu yang telah berlaku terhadap Palestin? Sedang yang lain berjoget-joget, menyanyi-nyanyi, menari-nari, bersuka ria, bergembira. Saudara kita dihujung sana menangis-nangis, bermandi darah, bermuram durja, bergundah-gulana. Doalah sesuatu yg baik-baik untuk mereka dan kita , setiap masa & ketika... Berikut 31 perkara, sumber daripada 42didyouknowrense.
  1. Apabila masalah Palestin telah diwujudkan oleh Britain pada tahun 1917, lebih daripada 90% daripada penduduk Palestin adalah Arab, dan yang terdapat pada masa itu tidak lebih daripada 56.000 orang Yahudi di Palestin?



  2. Lebih separuh daripada orang-orang Yahudi yang hidup di Palestin pada masa itu adalah pendatang, yang telah datang ke Palestin dalam dekad sebelumnya dalam usaha untuk melarikan diri penganiayaan di Eropah. Dan bahawa kurang daripada 5% daripada penduduk Palestin berasal Yahudi Palestin.




  3. Arab Palestin pada masa itu memiliki 97.5% daripada tanah, manakala Yahudi (asli Palestin dan pendatang ini bersama-sama) memiliki hanya 2.5% tanah.
  4. Tempoh 30 tahun pendudukan British dan pemerintahan, Zionis mampu untuk membeli hanya 3.5% daripada tanah Palestin, di sebalik galakan Kerajaan British? Dan bahawa banyak tanah ini telah dipindahkan kepada badan Zionis oleh Kerajaan British secara langsung, dan tidak dijual oleh pemilik Arab.
  5. Apabila British meluluskan masalah Palestin ke Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) pada tahun 1947, Zionis memiliki tidak lebih daripada 6% daripada jumlah keluasan tanah Palestin.
  6. Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) yang mengsyorkan bahawa "Negara Yahudi" akan ditubuhkan di Palestin dan Perhimpunan mencadangkan "Negeri" kira-kira 54% daripada jumlah kawasan negara Palestin.
  7. Israel masih menduduki 80,48% daripada jumlah keluasan tanah Palestin dan masih cuba menjajah Palestin.
  8. Pengembangan wilayah ini berlaku, sebahagian besar, sebelum 15 Mei 1948: iaitu, sebelum akhir rasmi tentera British keluar dari Palestin, sebelum kemasukan tentera Arab untuk melindungi orang Arab Palestin, dan sebelum Arab-Israel berperang.
  9. Syor tahun 1947 Perhimpunan Agung memihak kepada penciptaan "Negara Yahudi" adalah diluar kecekapan Perhimpunan di bawah Piagam Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB)?
  10.  Semua percubaan oleh negara Arab dan negara-negara Asia lain untuk mengadakan Perhimpunan mengemukakan soalan 3 perlembagaan "syornya kepada Mahkamah Keadilan Antarabangsa untuk sebuah" pendapat nasihat "oleh Mahkamah telah ditolak atau diabaikan oleh Dewan.
  11. Asalnya pada 1947 cadangan untuk mewujudkan "Negara Yahudi" di Palestin telah diluluskan, pada undi pertama, hanya dengan Eropah, Amerika dan Australia bagi tiap-tiap Negeri Asia, dan tiap-tiap Negeri Afrika (kecuali Kesatuan Afrika Selatan) mengundi terhadapnya. Apabila undi telah dibuang pada sesi pleno pada 29 November 1947, mendesak tekanan Amerika (yang ahli kabinet Truman digambarkan sebagai "bersempadan ke skandal") telah berjaya dengan hanya atas satu negara Afrika (Liberia), yang mempunyai kelemahan khas kepada tekanan Amerika,... Dalam erti kata lain, "negara Yahudi" telah ditanam di titik persimpangan-Asia dan Afrika tanpa kelulusan bebas daripada mana-mana negara Timur Tengah, negara Asia atau Afrika kecuali Kesatuan Afrika Selatan sendiri yang diperintah oleh minoriti asing?
  12. Israel sejak penubuhannya, telah menolak menghadiri mana-mana persidangan antara-negeri Asia, Afrika, atau Negara Berkecuali yang pernah diadakan.
  13.  Sejak Perjanjian Gencatan Senjata Am telah ditandatangani pada tahun 1949, Israel telah mengekalkan dasar agresif melancarkan serangan tentera di seluruh talian Penandaan Gencatan Senjata, berkali-kali menyerang wilayah-wilayah negara jiran Arab. Israel telah sewajarnya ditegur, dicela,dan dikutuk kerana serangan ini oleh Majlis Keselamatan Perhimpunan Agung Pertubuhan Bangsa-Bangsa Bersatu (PBB) ke 11, disebut 5 kali oleh Majlis Keselamatan dan 6 kali oleh Perhimpunan Agung.
  14. Tidak ada negara di dunia ini yang begitu banyak dikecam oleh PBB selain Israel.
  15. Tidak ada negara Arab yang disalahkan oleh PBB jika melakukan serangan ketenteraan ke atas Israel.
  16. Selain penghapusan beramai-ramai Arab Palestin daripada bumi mereka dan serangan ke atas negara jiran Arab, Israel juga kerap menahan pemerhati & individu daripada PBB sepanjang Gencatan Senjata. Membunuh pengaman PBB pertama yang hadir ke sana. Memulaukan mesyuarat Suruhanjaya Gencatan Senjata (Mixed Armistice Commissions).
  17.  Israel mengamalkan sistem Apartheid ke atas Arab Palestin yang tinggal di kawasan jajahan mereka. 90% Arab Palestin dibawah “kawalan keselamatan undang-undang ketenteraan”, halangan untuk mereka melakukan perjalanan bebas daripada kampung ke kampung atau ke Bandar, kanak-kanak Palestin tidak diberikan peluang pendidikan sama rata, dinafikan hak untuk bekerja dan mendapatkan bayaran gaji sama rata untuk tugas yang sama dengan rakyat Israel.
  18. Israel memiliki 85% sumber air dalam jajahan untuk yahudi dan 15% baki dibahagikan kepada rakyat Palestin. Sebagai contoh di Hebron, 85% air diberikan kepada 500 orang, manakala 15% perlu dibahagikan kepada 120,000 rakyat palestin di Hebron.
  19. Amerika Syarikat menghadiahkan Israel $3 Billion bantuan setiap tahun, nilai yang lebih tinggi berbanding bantuan kepada mana-mana negara di dunia.
  20. Israel adalah satu-satunya Negara di Timur Tengah yang memiliki senjata nuklear.
  21. Israel adalah satu-satunya Negara di timur Tengah yang enggan mendatangani pemeriksaan antarabangsa ke atas pembangunan nuclear di kawasannya.
  22. Pegawai tentera berpangkat tinggi dalam Angkatan Pertahanan Israel ( Israel Defense Forces) mengakui secara terbuka bahawa mereka menahan banduan tidak bersenjata di IDF.
  23. Israel secara rutin merampas akaun bank, perniagaan, tanah daripada rakyat Palestin dan enggan membayar pampasan kepada mereka.
  24. Semasa Ariel Sharon menjadi Perdana Menteri Israel, didapati oleh mahkamah Israel "secara peribadi bertanggungjawab" atas pembunuhan beramai-ramai Sabra dan Shatilla di Lubnan di mana beribu-ribu pelarian tidak bersenjata Palestin telah disembelih pada tahun 1982.
  25. Israel kini menduduki kawasan yang telah memusnahkan 400 buah perkampungan yang sebelum ini diduduki oleh Palestin dan Israel menamakannya semula setiap kawasan tersebut untuk mengelakkannya dikesan.
  26. Hak kebebasan dijamin untuk semua manusia di bawah Deklarasi Hak Manusia Sejagat ( Disember,1948), tetapi rakyat Palestin perlu berunding untuk hak tersebut di bawah Perjanjian Oslo.
  27. Pendudukan dan pembinaan secara haram di tanah Palestin ketika zaman Perdana Menteri Isarel, Barak adalah lebih banyak dalam sejarah pendudukan Israel.
  28. Kerajaan campuran Ariel Sharon termasuk parti - Molodet - yang menyokong membuang semua [lebih daripada dua juta] Palestin daripada [rumah mereka] wilayah-wilayah yang diduduki.
  29. Israel menduduki secara haram wilayah yang diduduki Palestin lebih 2 kali ganda dalam temph 8 tahun sejak perjanjian Oslo.
  30. Rakyat Palestin adalah pelarian terbesar di dunia.

p/s:bantulah dengan berdoa, memboikot atau apa saja yang anda mampu.... info2 lain Palestinkini 



3 comments:

THE AUTHOR said... Reply To This Comment

Sedih saya mendengar nasib mereka...

Unknown said... Reply To This Comment

T_T banyaknye putar belit yahudi..subhanallah...

Jna marcello said... Reply To This Comment

Bila dgr atw tahu crota pasal mereka GAZA sedihh sgt ;c

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...