rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Yang dihormati...

( ctrl + left clik =new tab)
Klik tajuk entri untuk komen/gambar&video penuh.
Link bewarna biru dalam setiap entri adalah kredit kpd pemilik /artikel terdahulu.
Receive ayampenyek's blog update trough Facebook
Jika tiada entri baharu..kebiasaannya ade dikongsi di FB
Jika ada video yg tdk lagi boleh dimainkan.. sila komen utk alert kpd kami..

5 Hadis Penyakit & Ujian

Kesakitan itu penghapus dosa-dosa kecil. Berikut adalah 5 hadith yang menerangkan mengenai ujian dan penyakit:

  • Rasulullah s.a.w bersabda: Tidaklah seorang muslim tertimpa suatu penyakit dan sejenisnya, melainkan Allah akan mengugurkan bersamanya dosa-dosanya seperti pohon yang mengugurkan daun-daunnya. (H.R. Bukhari dan Muslim) 
  • Rasulullah s.a.w bersabda: Tidaklah seseorang muslim ditimpa keletihan, penyakit, kesusahan, kesedihan, gangguan, kegundah-gulanan hingga duri yang menusuknya, melainkan Allah akan menghapuskan sebagian dari kesalahan-kesalahannya. (H.R. Bukhari) 
  • Rasulullah s.a.w bersabda: Tidaklah menimpa seorang mukmin rasa sakit yang terus menerus, kepayahan, penyakit, dan juga kesedihan, bahkan sampai kesusahan yang menyusahkannya, melainkan akan dihapuskan dengan dosa-dosanya. (H.R. Muslim) 
  • Rasulullah s.a.w bersabda: Bencana senantiasa menimpa orang mukmin dan mukminah pada dirinya, anaknya dan hartanya, sehingga ia berjumpa dengan Allah dalam keadaan tidak ada kesalahan pada dirinya. (H.R. Tirmidzi, Ahmad, Al-Hakim dan Ibnu Hibban)
  • Rasulullah s.a.w bersabda: Sesungguhnya Allah benar-benar akan menguji hambaNya dengan penyakit, sehingga ia menghapuskan setiap dosa darinya. (H.R. Al-Hakim)

p/s: 32 biji antibiotik -_-" jenuh nk makan nih....byknye obat...



7 comments:

C.T.K said... Reply To This Comment

smoga cept sembuh,banyak btul ubat dia..huhuhu

sakit dpt gugurkn dosa kita, lau trus pikir positif mcm ni, xder la kita merengek :)

pulut kukus said... Reply To This Comment

xsihat ek??? syafakallah. =)
telan je mcm gula2,...haha

Zaza =) said... Reply To This Comment

byk ubt...hope apa pun sihat slalu n cpt sembuh =)

Mieza Jhaa K said... Reply To This Comment

Sakit apa ni?

Phat said... Reply To This Comment

get well soon bro ..antibiotik tu kene habiskan kan??

tirahzairi said... Reply To This Comment

alhamdulillah...Tuhan nak suruh kita sentiasa ingat Dia

MaYa MustWany said... Reply To This Comment

awak sakit ke?
mas dulu pernah makan ubat banyak macam tuh..sebu ooo..

semoga cepat sembuh yea :)

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...