rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Yang dihormati...

( ctrl + left clik =new tab)
Klik tajuk entri untuk komen/gambar&video penuh.
Link bewarna biru dalam setiap entri adalah kredit kpd pemilik /artikel terdahulu.
Receive ayampenyek's blog update trough Facebook
Jika tiada entri baharu..kebiasaannya ade dikongsi di FB
Jika ada video yg tdk lagi boleh dimainkan.. sila komen utk alert kpd kami..

Dosa Mengecil & Berkecil Hati



~ Mengecilkan hati orang adalah berdosa, berkecil hati juga adalah berdosa. Tetapi lebih besar dosanya jika kita berkecil hati ~

~> I’m so confused <~ (=.=)'
Kenapa orang kecilkan hati kita, kita pulak yang berdosa ??
Then I asked my dad what’s that mean.

Ayah: Jika seseorang hina kita, dia berdosa. Jika kita terasa hati dgn penghinaan dia, kita juga berdosa. Tetapi dosa kita lebih besar dari dosa dia.
Anak: Uiikk... Tapi kenapa pulak? Kita tak buat apa-apa pun?
Ayah: Kerana orang yang menghina kita itu adalah peringatan daripada Allah.
Anak: *blur (>,<)'
Ayah: Kenapa kita dihina oleh orang tu? Kerana itu adalah ujian dari Allah. Kenapa Allah hadiahkan kita ujian itu? Kerana DIA nak mengingatkan diri kita yang dah leka dengan dunia. Bila kita berkecil hati dengan orang tersebut, bermakna kita tak redha dengan ujian yang Allah turunkan. Kesimpulannya, kita bukan kecil hati dengan orang, tapi kecil hati dengan Allah.
Anak: Ooooooo... Ook...(n_n)'
Ayah: Lagi parah bila kita pun cerita pada kawan-kawan kita. “Dia dah banyak buat aku macam ni, macam tu…” dan sebagainya. Dan kawan-kawan kita pula akan cerita pada kawan-kawan lain. “Kesian kawan kita tu.. budak tu dah banyak sakitkan hati dia…” jadi keredhaan kita terhadap ujian Allah itu akan lesap.
Anak: *termakan cili . hee (",)'

♥~ So, the conclusion is...Jangan mudah terasa hati...
♥~ Maknanya kita tak redha dengan Allah...
♥~ Nanti Allah pun tak redha dengan kita...Na’uzubillah...

~♥> "Sebenarnya, setiap kali orang memuji kamu...Seharusnya kamu rasa malu. Ucaplah astaghfirullah al-azim kerana orang memuji kamu disebabkan Allah S.W.T telah menutup aib dan kelemahan kamu."

Sumbangan: Izzuddin Zolkapli, UniSZA



11 comments:

Aishah Jahirah(cik aisha) said... Reply To This Comment

pasni xleh kecil hati dah la....tp mmg susah nak elak drpd berkecil hati dlm sesetengah hal tu...apapun mesti mencuba utk tak berkecil hatikan...:)

ReYnn said... Reply To This Comment

wahh,bagusnya ayampenyek...reynn pun baru sedar perkara ni.. suka entry ni,kalau boleh nak like byk2 kali ... =)

c'axoera said... Reply To This Comment

what comes around will go around...biar Allah yang tentukan

http://ch000tz.blogspot.com/2011/11/nyawa-yang-tersisa.html

MizzMulan said... Reply To This Comment

betol tuh kene redha =)jgn mudah berkecil aty sgt kan...thnks kamu

kak lang said... Reply To This Comment

info sgt menarik, sblum ni sllu kecik ati...so pasni tak bleh nak kecik ati da, kena sllu brsyukur bila rasa kecik ati, sbb peringatan dari Allah rupanya...hehe, tnks..

MaYa MustWany said... Reply To This Comment

baru2 ni pun mas de baca gak..memang payah gak nak try buang coz cepat touching.hahah..i toraii..insyaallah

miss ct said... Reply To This Comment

Assalamualaikum amran...
terbaik lah entry ni...5 bintang..terima kasih sudi kongsikan entry yang berguna, penuh dgn nasihat..

★ NuNa ★ said... Reply To This Comment

nice info ;)

afzalsukasuki said... Reply To This Comment

ko takde kecik ati ngan aku kan?huhu :P

::ini belog saya . cinta hati saya:: said... Reply To This Comment

entry yg bagus nie . tak bole nak kecik hati lah cm nie . :)

Anonymous said... Reply To This Comment

Mintak copy ye,

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...