rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Yang dihormati...

( ctrl + left clik =new tab)
Klik tajuk entri untuk komen/gambar&video penuh.
Link bewarna biru dalam setiap entri adalah kredit kpd pemilik /artikel terdahulu.
Receive ayampenyek's blog update trough Facebook
Jika tiada entri baharu..kebiasaannya ade dikongsi di FB
Jika ada video yg tdk lagi boleh dimainkan.. sila komen utk alert kpd kami..

Kesan & Fakta Air Berkarbonat

Real Bears adalah animasi yang mengisahkan kesan minuman ringan terhadap sebuah keluarga beruang. Kempen kesedaran minuman berisiko nombor satu terhadap penduduk Amerika. Satu (1) daripada tiga (3) penduduk Amerika mengalami masalah lebih berat badan dan obesiti.  Penyelidikan telah membuktikan minuman bergula menjadi penyebab kepada obesiti, sakit jantung, stroke dan penyakit-penyakit lain. Berikut adalah fakta yang tidak mengembirakan si penggemar minuman:

  • Setiap minuman bersoda merisikokan 19% penyakit jantung kepada lelaki.
  • Minuman bergula tambahan setiap hari merisikokan 60% kanak-kanak obesiti.
  • Minum 1-2 air bergula sehari merisikokan 25% ke arah diabetis.
  • Diabetis menyebabkan mati pucuk.
  • Gula dan asid menjadi penyebab pereputan gigi.
  • Diabetis menyebabkan 60,000 menjadi kurang upaya dalam setahun.
  • Seorang dewasa perlu berjalan 1jam untuk membakar 240 kalori yang ada dalam 20 auns coke.
  • Iklan keseronokan minuman lebih banyak berbanding kesakitan selepas minum.
  • Logo Coke & Pepsi menjadi penaja iklan utama di Disneyland, American Idol, Olympic dan acara sukan besar yang lain.
  • Coke memiliki pasaran kanak-kanak dengan hidangan McD, Happy Meals
  • Coke merupakan penaja utama barangan sukan & Scoreboard sekolah di Amerika.

p/s: minuman bergas membawa mudarat itu boleh di refill di McD & Burger King... :P



8 comments:

comeliness_zaty said... Reply To This Comment

naseb baek tak suke minum sgt air bergas :)

Hanif Idrus said... Reply To This Comment

Info yg bagus

Jna marcello said... Reply To This Comment

YANG PASTI AIR COKE YG MENJAHANAM KAN BB NA !!! XSUKAA!!!!

Cik Yaya said... Reply To This Comment

untungla diri ni bukan jenis yg suke minum minuman b-gas ni..heeee..
minum sky juice lagi sedap..hoho

puteri kasih said... Reply To This Comment

puteri tak suka sangat minum air berkarbonat ni

dhiashahida said... Reply To This Comment

pasni nak kurangkan minum..lau blh berenti trus..
brw..singgah follow awak..;)

lepakk.com said... Reply To This Comment

Minuman berkarbonat memang semua dah tau berbahaya tp nak jugak,,sama mcm rokok..

MRS Rongoks said... Reply To This Comment

seriusly video tu menarik ^^

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...