rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Yang dihormati...

( ctrl + left clik =new tab)
Klik tajuk entri untuk komen/gambar&video penuh.
Link bewarna biru dalam setiap entri adalah kredit kpd pemilik /artikel terdahulu.
Receive ayampenyek's blog update trough Facebook
Jika tiada entri baharu..kebiasaannya ade dikongsi di FB
Jika ada video yg tdk lagi boleh dimainkan.. sila komen utk alert kpd kami..

10 Kereta Konsep Terbaik 2011 (Best Concept Car 2011)


Audi e-tron 

Pacuan belakang (Rear drive) dengan konsep kuasa elektrik yg terjana dalam Detroit mengenakan logam licin atas kedudukan lebih rapi dari TT. Berbeza dengan EV R8-esque dari nama yang sama, e- tron tidak dijadualkan untuk pengeluaran.  Semuanya tidak lah sia-sia, aspek yang penting ialah ianya menandakan bahawa Audi akan membawa masuk R4. Sama dengan kekaguman terhadap versi tidak berbumbung yang dipamerkan di Paris menggunakan diesel-electric hybrid powertrain.





Citroen Survolt

Perlumbaan secara senyap semakin hampir dari apa yang kita jangkakan. Tampil di Paris sebagai bentuk rekaan yang bergaya. Survolt kemudian menggunakan motor elektrik berkembar menjana 300 kuasa kuda ( horsepower). Kebolehannya menurut Citroen 0 hingga 62 mph dalam waktu kurang dari lima saat dan kelajuan tertinggi 162 mph. Juga menyatakan kelajuan maksimum 124 km adalah kelajuan yang sedikit rendah.





Deltawing Concept

Direka oleh Ben Bowlby (bekas ketua pereka Lola, bekas pengarah Ganassi Racing tech). DeltaWing adalah salah satu daripada beberapa cadangan 2012 chassis IndyCar. Bentuknya menghasilkan downforce tanpa sayap atau spoiler dan seharusnya kebal terhadap gejolak/gelora angin yang menghampirinya. Dirasmikan di Chicago, itu cukup serius untuk mendapat sokongan dari Roger Penske dan Cip Ganassi, tetapi rekaan modular Dallara akhirnya memenangi IndyCar's affections (kesukaan/friendlyness).

GMC Granite Concept

Sebuah kenderaan GMC yang bukan penjenamaan semula Chevrolet? Adalah cerita mengenai kereta kompak “ crossover” yang bagak ini. Sebuah projek nyalaan dari Detroit, Granite telah menjadi hit dalam pertunjukan litar. Pengeluaran pada masa depan pada ketika ini masih lagi rahsia. Cabarannya ialah mengekalkan rekaan ketiadaan tiang tetingkap ( pillar) dan akses keluar masuk di pintu belakang.



Jaguar C-X75

Mengingatkan pada XJ220 lama (1992-1994), tetapi pertunjukan yang memukau di Paris, menunjukkan kereta ini disediakan oleh elektron selain dari proses pembakaran. Seperti Chevy Volt, C-X75 menambah bateri dengan meningkatkan sumber kuasa. Berbeza dengan Volt, ianya  menggunakan 2 turbin gas. Kelajuan maksimum 205 mph, juga tidak seperti Volt. Tetapi maaf apabila menyatakan bahawa masih curiga dengan keupayaan elektronik  yang dijana oleh Jaguar.



Lancia Stratos

Prototaip kereta ini tidak dipamerkan di mana-mana pameran autoshow. Tapi ketika ianya diseksa di sebuah pandu uji ( test track) di Italy. Setia dalam penampilan (1972 homologasi khusus Bertone), kebangkitan Stratos Sports V-8 berasal dari Ferrari f430 Scuderia, tetapi ianya menjanjikan kekuatan  bahawa lebih baik daripada Enzo. Pininfarina dan kumpulannya yang penuh minat dan kesungguhan adalah pasukan yang akan membina Stratos untuk anda satu- untuk sesuatu harga.

 
 

Peugeot SR1

Berbentuk seolah seperti “sculpture” patung, hybrid GT konsep ini pertama kalinya dilihat di Geneva. Memiliki ciri-ciri bukan dari kebiasaan: tempat duduk ketiga berpusat di tengah dan Jam Bell & Ross didalam slot dashboardnya sendiri. Rekaannya tidak menunjukkan pengeluaran, tetapi sistem propulsi internal-combustion/electric yang akan muncul di crossover 3008 Hybrid4 Peugeot.




Pininfarina Alfa Romeo 2uettottanta


Dibina untuk merayakan ulang tahun ke-80 Pininfarina dan sebagai penghormatan kepada seratus Alfa Romeo, konsep roadster terpilih ini membuat kemunculannya di Geneva. Sebutan  namanya mungkin membuatkan lidah anda kekejangan kata “Duetto”. Pesanan buat Fiat: jika anda serius untuk menyelamatkan Alfa, binalah kereta ini.





Porsche 918 Spyder

Di dalam dunia pameran auto. Yg menggunakan konsep kuasa elektrik dan hybrid. Porche 918 mengalahkan mereka dengan empat mod pemanduan & potensi prestasi menyaingi kehebatan Carrera GT. Jantungnya adalah  500-plus-hp, 3.4-liter V-8,ditambah dgn pacuan trio elektrik moto. Pengeluarannya disahkan untuk showstopper Geneva. Jadi ianya memiliki nilai yang harapan yang tinggi.


Renault Dezir
Lebih banyak bukti menyatakan bahawa kehijauan dan seksi adalah tidak saling ekslusif, 2 tempat duduk yang menggunakan Nissan-Renault teknologi penggerak elektrik. Asas Rekaan Dezir adalah masa depan rekaan Renault dan  pintu gunting (scissors doors)—berengsel satu di depan dan belakang(one rear-hinged, one front) . Memberikan tarikan pada bola mata di pameran Paris. Bahagian kegemaran adalah ruang dalaman yang diselaputi kulit putih ( white leather) yang diinspirasi oleh idea “pertemuan asmara (“amorous encounter”) dan” datang bersama dan bertentangan (“coming together of opposites.”)





Sumber caranddriver.com



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...