rss
twitter
    Find out what I'm doing, Follow Me :)

Yang dihormati...

( ctrl + left clik =new tab)
Klik tajuk entri untuk komen/gambar&video penuh.
Link bewarna biru dalam setiap entri adalah kredit kpd pemilik /artikel terdahulu.
Receive ayampenyek's blog update trough Facebook
Jika tiada entri baharu..kebiasaannya ade dikongsi di FB
Jika ada video yg tdk lagi boleh dimainkan.. sila komen utk alert kpd kami..

Apakah maksud Cantik ??

Ramai orang berpendapat bahawa gadis Jepun adalah cantik. Namun kecantikan ini adalah sesuatu yang relatif. Cantik begi seseorang namun tidak begitu bagi orang lain. Setiap bangsa mempunyai nilai-nilai kecantikannya yang tersendiri. Masyarakat Jepun menilai kecantikan wanita mereka dari suatu sudut yang berbeza sama sekali dengan masyarakat kita.
Semasa waktu rehat, beberapa orang daripada kami tidak pergi ke kafeteria untuk makan tengahari. Sebaliknya berehat di ruang rehat sambil membelek akhbar ataupun menonton TV. Yoyoi Yakabi juga bersama-sama kami, tidak makan tengahari.
”Gadis-gadis Amerika semuanya bersaiz besar’. Tiba-tiba sahaja Yakabi-san berbicara memecahkan kesunyian waktu istirehat kami.
”Maksud saya bukan semua, tetapi majoritinya adalah besar. Saya fikir sebab mereka suka makan burger” Beliau menambah tanpa menunggu reaksi dari kami.
”Itu benar untuk gadis dari Amerika Utara sahaja”. Sampuk Josei dari Amerika Selatan, atau lebih tepat lagi dari Peru.
”Gadis Latino tidak sebesar gadis Amerika Utara”. Beliau menambah fakta. Latino adalah dari perkataan Latin yang bermaksud Amerika Latin, ataupun Amerika Selatan.
”Namun saya lihat gadis Jepun adalah yang paling cantik. Maaf Sensei, saya bukan mahu mengampu, tetapi saya ikhlas”. Josei terus berucap seolah-olah mahu memerangkap Yakabi-san.
Yakabi hanya terseyum tanpa memberi sebarang ulasan, tetapi berpaling kepada Ranaa untuk meminta pendapatnya pula.
”Bagi orang Pakistan, gadis yang cantik adalah yang berbadan besar. Masyarakat kami beranggapan gadis yang kurus adalah kurang subur. Susah mengandung dan melahirkan zuriat”. Ranaa memberi definasi kecantikan dari perspektif masyarakat Pakistan.
”Bagaimana pula dengan Pang?. Bagaimana orang Cina menilai kecantikan wanita?”. Josei bertindak sebagai pengerusi majlis pula lagaknya.
”Orang Cina dari Hong Kong dan Taiwan pernah menjadi ratu cantik Miss Universe. Itu maknanya orang Cina memang cantik”. Saudara Pang yang merupakan Pengarah Jabatan Kimia dari Xi’an, Cina memberikan pendapatnya.
”Saya tidak pernah mendengar adanya miss universe dari Cina. Adakah awak bergurau?”Josei bertanya.
Pang tidak mengiya atau menidakkannya. Sebaliknya meneruskannya mengenai ciri-ciri kecantikan gadis Cina.
”Orang Cina kuno berpendapat bahawa gadis yang cantik mesti mempunyai kaki yang kecil. Oleh itu mereka akan ikat atau balut kaki bayi perempuan mereka supaya tidak begitu besar dan kelihatan cantik. Kaki yang kecil masih lagi merupakan ciri-ciri kecantikan gadis Cina hingga sekarang”.
Kami terpegun. Antara percaya dengan tidak akan penerangan dari saudara Fang ini.
”Orang Indonesia pula bagaimana”?. Josei menujukan solan kepada saudara Atas.
”Rambut ikal mayang, bulu mata lentik dan yang pentinnya berpinggang ramping.”Laju sahaja saudara Atas memberikan pendapatnya dari perspektif Indonesia.
”Barangkali Malaysia juga sama dengan Indonesia?” Josei mula mengagak dan mengajukannya kepada saya.
”Ya benar. Indonesia dan Malaysia lebih kurang sama. Cuma saya ingin tambah sedikit lagi. Wajah bujur sirih, hidung mancung dan ada lesung pipit di pipi adalah antara ciri-ciri kecantikan gadis Malaysia”. Saya menambah.
Setelah mendengar pandangan dari kami semua, Yakabi-san mula bersuara.
”Nampaknya kebanyakan daripada ciri-ciri kecantikan tersebut adalah merupakan standard antarabangsa. Bagi masyarakat Jepun, khususnya di Okinawa, salah satu ciri yang menjadikan gadis tersebut cantik ialah mulutnya. Gadis yang bermulut kecil dianggap cantik oleh masyarakat di sini”.
”Itu juga merupakan standard antarabangsa, saya fikir” Josei menambah.
”Akibat inginkan mulut yang kecil, gadis Okinawa tidak dipandang cantik oleh orang asing.: Yakabi-san menambah.
”Kenapa begitu sensei-san?” Tambah Josei.
”Gigi manusia normal tetap 32 batang. Mulut yang kecil menjadikan kebanyakan gadis Jepun mempunyai gigi yang berlapis. Ia cantik bagi orang Jepun, tetapi tidak mengikut standard antarabangsa”. Yakabi memberikan penjelasannya.
Semenjak hari itu saya pasti akan melihat kepada gigi wanita Jepun bila ada peluang untuk mempastikan kata-kata Yakabi-san itu. Memang ternyata benar, bahawa kebanyakan wanita di Okinawa ini mempunyai gigi yang berlapis. Itu adalah nilai kecantikan bagi mereka.

Petikan dari Travelogue Jepun



0 comments:

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...